Τι χρειάζεται για την Θεία Λειτουργία και την τέλεση Μνημοσύνων

 

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΟΒΡΥΙΑΣ

(Τηλ.&Fax 2610-522-104)

 

Τι χρειάζεται για την Θεία Λειτουργία και την τέλεση Μνημοσύνων

Θεία Λειτουργία:
Τρία ζυμωτά πρόσφορα
Ένα μπουκάλι λάδι
Νάμα Βυζαντινό
Λιβάνι (Μοσχοθυμίαμα)
Καρβουνάκια
Πέντε αγνά κεριά
Έγκαιρη συνεννόηση με την εκκλησία.
Ένας δίσκος κόλλυβα.

Σημείωση: Συνίσταται όλα τα παραπάνω εκτός του δίσκου με τα κόλλυβα να τα φέρετε στον Ναό μας από την προηγούμενη μέρα της τελέσεως του Μνημοσύνου.

Μνημόσυνα δεν τελούνται:
Από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και την Κυριακή του Θωμά (στο χρονικό διάστημα αυτό γίνονται μόνο τρισάγια χωρίς κόλλυβο),
Σε όλες τις Δεσποτικές εορτές,
Την Κυριακή της Πεντηκοστής
Την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Μνημόσυνο τελείται:
στις 3 ημέρες, στις 9, στις 40, στο εξάμηνο και κάθε χρόνο στην ημέρα της κοιμήσεως του. Τα τριήμερα είναι σε ανάμνηση της Αγίας Τριάδας και της τριημέρου  ταφής του  Κυρίου.  Τα 9μέρα για να θυμηθούμε τα 9 τάγματα των αγγέλων.  Τα 40  σε  ανάμνηση  της Αναλήψεως του Χριστού μας, στο εξάμηνο και στο χρόνο, για να γίνει φανερό πως ο νεκρός μας ζει σαν ψυχή.

«Κύριε Ιησού Χριστέ ανάπαυσε τους κεκοιμημένους αδελφούς μας»

«Δεν υπάρχει θάνατος για όποιον είναι μέσα στην Εκκλησία του Χριστού.»

(Άγιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης)

Η εκκλησία μας καθόρισε το Σάββατο ως ημέρα μνήμης των Αγίων Μαρτύρων και  όλων των κεκοιμημένων. Το  Σάββατο  είναι  ημέρα πένθιμη, διότι κατ’ αυτήν επιβλήθηκε ο θάνατος από το Θεό στον παραβάτη άνθρωπο.

Τα επίσημα ψυχοσάββατα είναι δύο: Το Σάββατο πριν την Κυριακή της Απόκρεω και το Σάββατο πριν την Κυριακή της Πεντηκοστής. Αλλά και ορισμένα άλλα Σάββατα του έτους επικράτησε να ονομάζονται ψυχοσάββατα σύμφωνα με τις τοπικές παραδόσεις.

Το μνημόσυνο τελείται πάντοτε με τη Θ. Λειτουργία. Είναι σημαντική η μνημόνευση του Ονόματος του κεκοιμημένου την ώρα της Θείας Λειτουργίας διότι ενώνεται με το σώμα και το αίμα του κυρίου, μπαίνοντας σαν μερίδα στο Άγιο Ποτήριο.

Η χρήση κολλύβου είναι έθιμο που άρχισε τον 4ο αιώνα και έχει ένα βαθύτατο δογματικό συμβολισμό. Συμβολίζει την ανάσταση των σωμάτων. Μόνο τα κόλλυβα μπορούν να διαβαστούν, καθώς οτιδήποτε άλλο, όπως κουλουράκια και γλυκά, μπορεί να κεραστεί εκτός ναού.  Δεν ωφελούν επίσης την ψυχή του κεκοιμημένου οι υπερβολικοί στολισμοί.

Την ημέρα της τελέσεως του μνημόσυνου είναι καλό τα μέλη της οικογένειας να προσέλθουν από την αρχή της Θείας Λειτουργίας και να Κοινωνήσουν, αφού προηγουμένως ετοιμαστούν κατάλληλα (εξομολόγηση, νηστεία, προσευχή).

Η από κοινού τέλεση των μνημόσυνων την ίδια ημέρα και ώρα, αποτελεί πράξη αγάπης πρωτίστως προς τους κεκοιμημένους μας κι έπειτα προς τους συνανθρώπους μας. Ακόμη και η από κοινού τέλεση φανερώνει και ορατά την ενότητα των χριστιανών πιστών μας.

Τους κεκοιμημένους τους ανακουφίζουμε με τις προσευχές και τις ελεημοσύνες που κάνουμε για την ψυχή τους. Οι προ­σευχές των ζώντων για τους κεκοιμημένους και τα μνη­μόσυνα είναι η τελευταία ευκαιρία που δίνει ο Θεός στους κεκοιμημένους να βοηθηθούν, μέχρι να γίνει η τε­λική Κρίση.

Το μνημόσυνο τελείται γιατί ωφελεί τους κοιμηθέντες. Συγκινείται ο Θεός περισσότερο, όταν κάνουμε προ­σευχή για τους κεκοιμημένους παρά για τους ζώντες. Δεν αποκόπτουμε τους κεκοιμημένους από τους ζώντες, διότι «προσδοκώ ανάσταση νεκρών και ζωή του μέλλοντος αιώνος αμήν» μας λέει το Σύμβολο της πίστεως.

Σε εσένα αδελφέ μου που αυτή τη στιγμή πενθείς έχοντας χάσει κάποιο προσφιλές σου πρόσωπο, το παιδί σου, τους γονείς σου, τον συγγενή σου, ο Χριστός με το θάνατο Του και την ανάστασή Του σου στέλνει ένα μήνυμα:

«Αμήν , Αμήν λέγω υμίν, ο τον λόγον μου ακούων και πιστεύων τω πέμψαντι με έχει ζωήν αιώνιον και εις κρίσιν ουκ έρχεται, αλλά μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωήν». (Ευαγγέλιο Νεκρώσιμης Ακολουθίας.) «Ει γαρ πιστεύομεν ότι Ιησούς απέθανε και ανέστη, ούτω και ο Θεός του κοιμηθέντας δια του Ιησού “άξει συν αυτώ”» (Απόστολος Νεκρώσιμης Ακολουθίας).